ලියාපදිංචි සාමාජිකයන් ;)

Tuesday, January 21, 2014

සංගීතය උපත ලබන්නේ කොතැනින් ද ? එය මායාවක්ද ??

              අපට ශබ්දය ශ්‍රවණය වන්නේ ශබ්ද තරංග නියමිත සංඛ්‍යාතයකින් කම්පනය වීමෙනි. මෙහි ප්‍රතිළුලයක් ලෙස කන් බෙරය පිටතට හෝ මැද කන දෙසට හෝ කම්පනය වීම මෙහි දී සිදු වෙයි . ශබ්දයේ ප්‍රබලතාව , වේගය හා ප්‍රිමාව ආදිය මත මෙය තීරණය වෙයි .

      මෙම කම්පන කොතැනක සිට කුමන වස්තුවක සිට පැමිණෙන්නේ දැයි වැටහීමක් කන් බෙරයට නැත . ශබ්දය ඒකාකාර නොවෙයි . කන්ට එකවර ශබ්ද කිහිපයක් මිශ්‍ර වී ඇසෙයි . එහෙත් මේ සියල්ල පැහැදිලිව වෙන් කර හඳුනා ගැනීමට මොළය සමත්ය . මේ අපූර්වත්වය රඳා පවතින්නේ කොතැන ද ?

      අපට ශබ්දය ලෙස ඇසෙන්නේ දිගු කාලීන මානසික ක්‍රියාවලියක අවසාන ප්‍රතිළුලයයි . මොළය මගින්
මේ ශබ්දය අවබෝධ කරගත් විට අවසානයේ සංගීත නාද රටා ලෙස ශ්‍රවණය වෙයි . පසුව අපගේ මොළය ද ශබ්දය ග්‍රහණය කර ගනියි මේ සඳහා මොළයේ විශේෂ නියුරෝන සැකැස්ම උපකාරි වෙයි කාලය , ත්‍රිවතාව , තාරතාව ආදිය අවබෝධ වන්නේ ඉන් පසුව ය . මෙම ක්‍රියාවලිය සිදු වන්නේ මොළයේ පරිනාමික වශයෙන් පැරණිතම කොටස තුල ය . මෙය මුල් පියවර ය .

     මෙහි දෙවන පියවර ලැබෙන සංඥාවන් එකට එකතු කිරීම හෙවත් අනුකලන ය . ලලාට ඛණ්ඩිකාව ප්‍රදේශය මේ සඳහා වගකියයි මෙම ක්‍රියාවලිය සරල සිදුවීමක් නො වෙයි . මෙහි දී ප්‍රධාන අභියෝග තුනකට මුහුණ දීමට මොළයට සිදු වෙයි .

***   මොලය වෙත විවිධ ස්ථානවල සිට පැමිණෙන ශබ්ද කුමන ස්ථානයක සිට කුමන වස්තුවකින් කෙසේ පැමිණෙන්නේ දැයි පැහැදිලිව වෙන් කර හඳුනාගැනීමට නොහැකි වීම මුල් ගැටලුවයි.

***    දෙවැන්න විවිධ ශබ්ද රටා වෙන් කර හඳුනාගැනීමට අපහසු වීමයි.

***    තෙවැන්න කන මත වෙතට ලැබෙන පණිවිඩ සම්පූර්ණ නොවීමයි . කනට ලැබෙන ශබ්ද සමහරක් කන වෙතට පරිපූර්නව ළඟා වන්නේ නැත .

     මේ අනුව ශබ්දයක් මොළය වෙතට පැමිණි විට එය නිවැරදිව ග්‍රහනය කර ගැනීමට වෙහෙසක් දැරීමට සිදු වෙයි . අපගේ මොළය ශබ්දයක් පැමිණි විට එය ආකාර කිහිපයකට අවබෝධ කර ගැනීමත් සිදු වෙයි. පළමුව අපට ඇසෙන්නේ එදිනෙදා නිතර ඇසෙන ගීතයක්ද ? දෙවැන්න අප ගේ මතකයේ රැඳුණු සංගීත ඛණ්ඩ හෝ ගීතයක්ද ? යම් සංගීතයක් ඇසුණු විට එය ඉහත් කොටස් දෙකට ම අයත් නොවේ නම් අප ඊළඟට බලාපොරොත්තුවෙන් සිටින ආකාරයේ සංගීතයක් ලෙස එය අවබෝධ කරගැනෙයි .

     මේ අනුව මොළය අප බලාපොරොත්තු වන දෙය සත්‍ය වශයෙන් ම අපට ශ්‍රවණය වන ශබ්ද  අතර සංකලනයක් නිර්මාණය කර ගනියි.  මේ ක්‍රියාදාමය පිටිපස පරිනාමික සම්බන්ධයක්ද පවතියි . අමතක වන සිදුවීම් ගබඩා කර ගැනීමට මොළයේ සංවේදක පද්ධතියට හැකිය . මේ නිසා හදිසි අවස්ථාවකදී අමතක වන දේ වහා සිහිපත් කර ගැනීමට අවස්ථාව සැලසේ .

      මිනිස් සිත සහ සංගීතය සම්බන්ධව ප්‍රකාශ කිරීමේදි සංගීත මායා හෙවත් උපකල්පන ( llusions ) වැදගත් මෙහෙයක් ඉටු කරයි . නිදසුන් වශයෙන් මිනිස් කනට ශ්‍රවණය අවම මට්ටමේ සංඛ්‍යාතයක් වන හර්ට්ස් 2705 හා 35 දැක්විය හැකිය . මෙවැනි අවම සංඛ්‍යාතයක් සහිත සංගීත ඛණ්ඩ නිපදවීමට සංගීත භාණ්ඩවලට නොහැකි ය . එහෙත් අප ගේ කනට හඟවන්නේ අදාල සංගීත භාණ්ඩය මෙතරම් අවම සංඛ්‍යාවක් නිපදවන බවයි .

       කිසියම් ශබ්දයක් අප ගේ කනට ශ්‍රවණය වූ විට එය නිකුත් කරන ලද පරිසරය සම්බන්ධව ද උපකල්පනයක් කිරීමට මොළයට හැකියාව ලැබෙයි . නිදසුනක් වශයෙන් එම ශබ්දය පැමිණියේ වසන ලද කුටීරයකින්ද  , විවෘත කුටීරයකින්ද එළිමහනකින් හැයි පැවසීමට මොළයට පුළුවන මේ තත්වය  අධි යථාර්ථය ( Hyper - reality ) ලෙස හඳුන්වා ඇත . ශබ්දයක් ද මොළය වෙතට ළඟා වන කාල සීමාව සම්බන්ධව මොළය ඉතා සංවීදී ය .සංගීතය පිළිබඳ අපේ සියලු දෙනා රසඥතා රදා පවතිනුයේ කරුණු කිහිපයක් මතය  අපගේ අත්දැකීම් හා මොළයේ ස්නායු ව්‍යුහය මේ අතර ප්‍රධාන වෙයි විවිධ සංගීත නාද රටාවන්ට සවන් දීමෙන් අපේ මොළයේ සංගීත ප්‍රතිග්‍රහණ්‍ය දියුණු වෙයි ( කනෙන් අහලා කටින් කිව්වා වගේ :D  ) මේ අනුව බලහත්කාරයෙන් සංගීත " ස්ටාර් " ලා බිහි කරගත නොහැකි බව තහවුරු වෙයි එය කාලයත් සමඟ ප්‍රගුණ කිරීමෙන් ලබාගත යුත්තකී

ගීත ගායනය අපට ආවේණිකව පරම්පරාවෙන් උරුම වූවක් ද නැතහොත් එය ආයාසයෙන් ඉගෙන ගැනීමට හැකි ශිල්පයක් ද ??

අප සංගීතමය අභ්‍යාසවල නිරත වන විට මොළයේ කුමන ප්‍රදේශය ක්‍රියාත්මක වන්නේ දැයි මෙහි දී පෙන්වා දෙමු


1  සංගීතයට සවන් දීම ඇරඹෙන්නේ මොළයේ බාහිකයට යටින් පිහිටි ව්‍යුහවලිනි . ඒවා නම් කොචිලියර් න්‍යෂ්ටි , මොළ කටුව හා අනුමස්තිෂ්කයයි . ඉන්පසු මොළයේ දෙපසම ඇති ශ්‍රව්‍ය බාහික වෙත යයි






2  සංගීතයට මොළයේ මතක මධ්‍යස්ථානය වන හිපෝකැම්පසය ද වැදගත්ය  එසේ ම ලලාට ඛණ්ඩිකාවේ උප කොටස් ද විශේෂයෙන් ම පූර්ව ලලාට බාහිකය ද බලපායි



3  සංගීතයේ දි කෙරෙන තට්ටු කිරීම් ( තාලය ඇල්ලීම් ) සදහා අනුමස්තිෂ්කයේ කාල පරිපථ ඉවහල් වේ.




4   ලලාට ඛණ්ඩිකාවේ අපර කොටසේ ඇති චාලක බාහිකය හා සංවේදක බාහිකය ද සංගීතය ( සැලසුම් ) සදහා ඉවහල් වේ.



5   සංගීතය කියවීම සඳහා දෘශ්‍ය බාහිකය වැදගත් වේ ( දෘශ්‍ය බාහිකය පිහිටා ඇත්තේ අපර කපාල ඛණ්ඩිකාවේ ය )



6   ගී පදවලට සවන් දීම හෝ ඒවා යළි මතක් කිරීම සදහා මොළයේ භාෂා මධ්‍යස්ථානය සහය වෙයි . බ්‍රොකා ගේ පෙදෙස හා වෙර්නික් ගේ පෙදෙස මෙහි දී  ඉතා වැදගත් වේ එසේ ම ලලාට ඛණ්ඩිකාවේ හා ශංඛක ඛණ්ඩිකාවේ ඇති භාෂා මධ්‍යාස්ථානය ද ඉවහල් වේ.



7      සංගීතයෙන් අප ලබන භාවයන්  ( හැඟිම් ) සඳහා අනුමස්තිෂ්කය , පණුකය  හා ඇමිග්ලඩාව ඉවහල් වේ 

ප/ලි - සංගීත ක්‍රියාකාරිත්වයට මොළයේ සෑම කොටසක්ම ඉවහල් වේ 

ප ප/ලි - ජීව විද්‍යාව පිළිබඳ මාගෙ දැනුම අල්පයි එමනිසා මෙම ලකුණු කර ඇති තැන් වැරදි නම් මා හට                       පවසන්න .

        දැන් මා ක්‍රියාත්මක වන පෙදෙස් පෙන්වා දී ඇත . මේ අනුව සෑම කෙනෙකුටම අභ්‍යාසවල යෙදීමෙන් හොඳ ගායකයකු විය හැකි දැයි ඔබ ප්‍රශ්න කිරීමට පුළුවන මේ සදහා ස්ථිර පිළිතුරක් ලොව කිසිම තැනක පෙන්වා නැත .

         මේ අනුව පෙනී යන්නේ සංගීතය යනු හුදෙක් සංගීත භාණ්ඩ වාදනය කරමින් ගී ගැයිම පමණක් නොවන බවත් එය අප ගේ මොළය ද සම්බන්ධ කර සිදු කරන සංකීර්න ක්‍රියාවලියක් බවත්ය  අහසින් පහත් වන උල්කාපාත මෙන් ඇතැම් ගී තරු වහා දිලී වහා නිවී යන්නේ  මේ නිසා ය . සංගීතය යනු දිගුකාලීන මානසික ක්‍රියාවලියකින් දියුණු කරගත යුත්තකී එසේ නැතහොත්  බිහි වන්නේ මූසිල ගේ වෙණ වැයුම මෙන් අරුත්සුන් සංගීතයකී ........ ( දැනටමත් වෙලා ඉවරයි )


1 comment:

  1. සංගීතයට ආස කලාට මේ කාරණා ගැනනම් කියෙවුවේ ඔන්න අද තමයි..

    ReplyDelete